Portföljen över 3 miljoner!

3mil.jpg

Det här är faktiskt lite sjukt. Idag hamnade min totala portfölj för första gången över 3-miljonersstrecket med några kronor till godo. Det är cirka ett och ett halvt år sedan portföljen smällde över 2 miljoner och det har gått väldigt fort att nå en miljon till. Nästan lite väl fort kan jag tycka. Det är främst tack vare haussen på marknaden men även ett helt ok sparande på sistone. Dock så lär en rejäl börssmäll komma snart men jag skall såklart sitta lugnt i båten då med.

Det känns faktiskt helt otroligt men än mer otroligt är att jag tycker att jag har en lång bit kvar på min sparresa så det skall bli kul att se hur det artar sig de närmaste åren när jag sakta närmar mig 50-årsstrecket.

dompan.jpg
Jag firade ju förra 2-miljonersvärdet med en flaska bubbel och det bör bli nåt sånt igen. Man kan ju inte plåga sig hela tiden som Sparo gör. 😉 Även fast jag har stor respekt för hans ekonomiska sinne. Men jag kanske inte behöver en vintage dompa utan en flarra cava istället. Vi får se, nåt lär det bli. 🙂

Ett problem är att Ericsson, IBM samt Enea inte är på Avanza så jag är fortfarande inte kvalificerad för superbolånet. Tyvärr. Men jag kan nog nå dit snart hoppas jag oavsett. Tar vi med sambons portfölj är vi långt över det strecket så det är ingen fara på taket om vi skulle behöva fixa det.

Portföljvärdet är såklart kul men det är mer utdelningarna som jag är intresserad utav. Jag är nöjd över att kunna krossa det årliga utdelningsmålet på totalt 85 000 kronor och jag funderar redan nu över hur jag skall kunna sätta utdelningsmålet för nästa år. 110 papp totalt kanske? Eller kanske lite lite till? Jag lär återkomma till det när året är slut.

Jag tycker det är skönt att sparandet ger ett sådant här fint resultat. Det kan kännas tungt när man precis börjar och kanske bara har 10 000 i portöljen. Men så har jag också haft det. Men titta 10 år framåt i tiden och belöna dig själv när du når små små delmål så kommer pengamaskinen flyga utav sig självt nästan direkt. Kan jag, så kan garanterat du med!

Långsiktiga sparmålsidan är såklart uppdaterad.

 

25 thoughts on “Portföljen över 3 miljoner!

  1. mroffshore

    Grattis till milstolpen 3 miljoner! Har läst alla inlägg sedan i somras och gillar din strategi. Du verkar skjuta brett istället för att bara köpa dom med högst direktevkastning? Har du något inlägg där man kan läsa om din historia, vad du sparar per månad, hur länge du hållit på och vad du kollar efter när du analyserar bolag?

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Dividendbomber Inläggets författare

      Tack!!! Jag gillar att skjuta rätt brett och direktavkastningen på portföljen ligger väl på dryga 3% på årlig basis. Vill inte bara jaga hög direktavkastning utan vill ha stabil utdelningshöjning hela tiden. Men jag har även innehav i några som inte följer det mönstret. (Main, Gain mfl). Som du säger skjuter brett. 🙂

      Min historia är inte direkt dokumenterad förutom att jag sparat uselt från 1996 -2010 och gått på många minor (IT-kraschen bla). Hade väl 2-400 tusen i portföljen av och till hela tiden. 2010 ändrade jag om hela inriktningen till utdelningsinvestering och att jag investerar i stabila tråkiga gubb/tant-aktier.

      Ställ gärna fler frågor om du saknar nåt. 🙂

      Gilla

      Svara
      1. mroffshore

        Du skrev att du för en ganska kort tid sedan hade 2 miljoner i portfölj-värde. Idag har du 3. Minns inte om du gjort detta på 1-3 år vill jag minnas? Min sista fråga är hur mkt du själv sparar till portföljen varje månad för att skynda på allt. Pratar vi 5,10 eller över 20 tusen från lönen?

        3 % direktavkastning på årsbasis är ju inte så högt om man räknar in inflation oxå. Inget illa menat men det finns väl riktigt bra bolag som stadigt höjer och ligger kring 4-5 % ? Kanske inga aristokrater men typ som Skanska att dom delat ut och höjt rätt länge?

        Är dessa 3 miljoner endast sparande och återinvesterade utdelningar eller har du skjutit in arv eller andra stora belopp sedan 2010?
        Tack för att du går ut med dina summor det gör läsning mycket mer motiverande 😛

        Liked by 1 person

      2. Dividendbomber Inläggets författare

        Som det står i blogginlägget så gick jag igenom 2-miljonersstrecket 19e april 2016. Jag sparar varje månad. Sparkvoten är väldigt upp och ned beroende på vad som sker för tillfället. I år har varit ett väldigt bra sparår och jag når nog över 20 papp för varje månad i genomsnitt när jag räknar ihop det i slutet på året. Men sedan 2010 när jag började utdelningsinvestera har jag nog legat runt minst 12-14 papp i månaden i genomsnitt konstant.

        3% är såklart halvdant om man tar med inflationen, men å andra sidan brukar de som delar ut runt 3% öka i värde lite mer än de som delar ut 5%. Samtidigt så har jag flera som delar ut runt 3% som ökar sin utdelning runt 15-20% varje år. Det gör inte många bolag som har direktavkastning på 5%. Och visst har jag kollat in Skanska ett flertal gånger. 🙂

        Har aldrig fått en krona i arv (nåja, fick 60 papp i en kass sparbanksallemansfond av föräldrarna när jag flyttade 1996 som startkapital) utan det är främst eget sparande och återinvesterade utdelningar sedan 2010 då jag tog tag i saken.

        Vad gäller transparensen är det dels för att pusha mig själv (jag ser hela tiden hur det går varje månad och använder ofta bloggen för att planera kommande inköp) och dels vara öppen med vad jag gör med alla kronor som jag återinvesterar/sparar. Dock är jag inte så intresserad att toksnåla privat vad gäller varje krona hela tiden men det går upp och ned. Ibland är jag nog tuffare än Miljonär innan 30 och Sparo (jag ser verkligen upp till båda dessa två bloggares leverne) men ibland är jag inte ens i närheten. Men jag försöker spara konstant och rätt rejält.

        Gilla

    2. Dividendbomber Inläggets författare

      Och sparandet har gått riktigt bra sedan 2010. Har väl legat runt ca 12-14 tusen i månaden hela tiden sedan dess. Men i år når jag nog nästan sparat 20 papp i månaden i genomsnitt. Har pressat mig rätt hårt det här året.

      Gilla

      Svara
    1. Dividendbomber Inläggets författare

      Ja, jag är faktiskt lite förvånad själv över hur snabbt det har gått. Börsen har gått bra och jag har sparat hårt de senaste två åren. Får se hur det ser ut om två år. 🙂

      Gilla

      Svara
  2. P

    Gratulerar! Otroligt kul att läsa!

    Ligger själv med 1,3 i aktier och resterande 500000 i annat. Hoppas på 2 miljoner snart totalt. Allt nysparande sker i aktier.

    P, i blått.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

