Utdelningar maj

Maj har rullat på och sommaren är nästan här. Inte mycket att klaga på förutom att SBB och ett visst fotbollslag går som en påse skit. Men men. Livet rullar vidare. Jag är hyfsat nära en ok FIRE-pension nu när bolaget har passiva intäkter som ger en hyfsad 3:12-utdelning. Vi får se hur jag gör inom kort. Jag bör vara över 400k i passiva intäkter för 2023 skattat och klart vilket är en helt ok nivå att pilla sig i naveln på. Det lockar en hel del nu när en nära vän skaffat en fin kåk för inte så mycket pengar alls i Frankrike. Han är nära pension med och yrar en massa om fina franska viner och bra lokala ölbryggerier.

Allt som man kan tänkas behöva således.

Vad gäller min portfölj är jag rätt nära ATH och 10-miljonersstrecket är hyfsat nära med lite mer sparande och återinvesterande. Förhoppningsvis blir man dollarmiljonär inom kort. Men då får svenska kronan inte åka utförslöpa så som den gör i detta nu.

Över till lite roligare prylar. Följande småören har fipplat in på kontot under maj månad;

Walmart Inc – 124 SEK
Epiroc B – 170 SEK
Starbucks – 687 SEK
Welltower Inc – 326 SEK
Tele2 B – 3 400 SEK
Caterpillar Inc – 506 SEK
Apple – 25 SEK
Main Street Capital Corp – 82 SEK
Realty Income Corp – 79 SEK
Omega Healthcare Investors Inc – 3681 SEK
Ally Financial Inc – 311 SEK
STAG Industrial Inc – 64 SEK
EPR Properties – 912 SEK
NorthWest Healthcare Properties REIT – 103 SEK
Procter & Gamble Co – 293 SEK
Abbvie Inc – 1 688 SEK
XACT Norden Högutdelande – 3 507 SEK
Samhällsbyggnadsbo. i Norden B – 1560 SEK
Lowe’s Companies Inc – 378 SEK
AddLife B – 1 200 SEK
Nolato B – 7 600 SEK
Investor B – 9 900 SEK
Deere & Co – 700 SEK
Atlas Copco B – 1380 SEK
Bilia A – 1 760 SEK
Intrum – 1 350 SEK
Nyfosa – 200 SEK
Gladstone Investment – 124 SEK
CVS Health Corp – 187 SEK
Verizon Communications Inc – 873 SEK
AT&T Inc – 714 SEK
JP Morgan Chase & Co – 206 SEK
Bank of Montreal – 170 SEK
Fastenal – 189 SEK
Royal Bank of Canada – 105 SEK
Mastercard – 17 SEK
Kering – 213 SEK
Canadian Imperial Bank of Commerce – 128 SEK
Williams-Sonoma – 97 SEK

Totalt erhållen utdelning för maj månad blev 45 008 bagis!

45 008 bagis är en minskning kontra 2022 (då jag nådde 53 189 bagis i utdelningar) med 15,38%.

Rätt ok ändå men ändå långt mindre än jag trodde från början. Sampo behagade att betala ut sin utdelning i juni istället (och jag har på Avanza inte fått de pengarna än….) vilket påverkar slutsumman. 70k i utdelningar skattat å klart i april maj vore inte helt fel om nåt år eller två. Då kan man lyxa men nån fin utlandssemester utan att äta på sparade pengar.

Totalt har jag nu nått 153 159 SEK i utdelningar för 2023. Jämför jag den summan men samma tidpunkt från förra året (då jag nådde 142 425 SEK) är det iaf en liten höjning med hela 7,54%. Alltid nåt.

Vi får se lite. Kommer ha lite cash över inom kort och det kan bli lite inköp. Kan bli gubbtråkigt som vanligt men återstår att se. Kikar lite på att utöka i Yara. Vill gärna ha mer norska bolag framöver i gubbaportföljen.

Utdelningssidan är uppdaterad.

1 tanke på “Utdelningar maj

  1. Miljonsparandet

    Hej! Trevlig utdelning trots att det blev en minskning. Om du bestämmer dig för en FIRE hoppas jag att du orkar fortsätta skriva lite då och då! Väntar alltid på dina månatliga uppdateringar =) Önskar en trevlig sommar!

    Gilla

    Svara

Lämna en kommentar