Dagens inköp

Efter några om och några men så har jag idag införskaffat följande aktier;

35 stycken HCP
25 stycken Emerson Electric
21 stycken Wells Fargo
75 stycken Kinder Morgan
37 stycken General Electric
17 stycken Caterpillar
18 stycken Wal mart
8 stycken 3M
35 stycken Verizon Communications

Som synes inköptes endast amerikanska aktier denna gången. Jag har länge velat ha en större exponering mot den amerikanska börsen vilket jag nu jobbar på. Det totala investeringsbeloppet var ca 93 000 kronor och jag köpte alla aktier har för knappa 10 000 kronor förutom Verizon som jag investerade 14 000 kronor i. Jag har även uppdaterat portföljen.

HCP är en real estate investment trust (REIT) som jag kikat på under en längre tid. Bra direktavkastning på nära 6% och verkar i ett område jag vill investera i.

Emerson Electric verkar inom energisektorn och har en helt ok värdering samt goda möjligheter till utdelningstillväxt framöver. Lågt P/E samt 4% direktavkastning lockar också.

Wells Fargo är ett utav Warren Buffets favoritbolag. Duger det åt honom så duger det åt mig. Lite lägre direktavkastning än vad jag önskar men det finns goda möjligheter att öka eftersom de inte ens delar ut hälften utav vinsten för närvarande. Knappa 3% direktavkastning.

Kinder Morgan har på sistone haft en ytterst jobbig resa med en rejäl utdelningsminskning. Jag tror dock på bolaget men går in med en mindre investering. Känns som en fin långsiktig investering men jag kommer följa bolagets utveckling noggrant.

General Electric är ett klassiskt diversifierat amerikanskt bolag verksam inom en mängd olika områden. 3% direktavkastning får duga även om företaget är lite dyrt.

Caterpillar är ett bolag som även det fått ta en del stryk på sistone. Läser man på lite finner man ett bolag som direktavkastar nästan 5%, har ett ok P/E (13,81) samt har utrymme att höja utdelningen framöver (man delar inte ens ut 50% av vinsten).

Walmart har gått ned rejält (30%) under sommaren och nu passar jag på att köpa in mig billigt. Jag tror att man har nått botten och alla siffror ser bra ut. Över 3% i direktavkastning, man delar inte ens ut 50% av vinsten samt attraktivt P/E gör att jag för första gången köper in mig.

3M är ett fint konglomerat som tillverkar allt ifrån dubbelhäftande tejp till stetoskop. 2,8% i direktavkastning är något lågt men man har utrymme att höja rejält. Man delar ut ca 30% av vinsten för närvarande.

Slutligen, Verizon. Ett telekombolag i samma klass som AT&T. Fin direktavkastning på nästan 5% och ytterst stabilt bolag. Ingen tillväxtmaskin längre men ett fint innehav i portföljen.

2 tankar på “Dagens inköp

  1. DivHut

    Looks like you added quite a few solid dividend payers recently. I hold six of the names you mention in my portfolio and plan to keep them for a long, long time. Looks like we are getting some better buying opportunities these days with the markets all selling off. Interesting start to 2016 for sure.

    Gillad av 1 person

    Svara

Lämna en kommentar