Utdelningar april

dividend
Utdelningssäsongen manglar på och april månad är nu nästan slut. Följande utdelningsslantar har flugit in på kontot under april;

Ericsson – 2 000 kr
Cisco – 128 kr
General Electric – 84 kr
Bilia – 3 200 kr
NorthWest Healthcare Properties REIT – 88 kr
GlaxoSmithKline PLC- 128 kr
Main Street Capital Corp – 58 kr
STAG Industrial Inc – 52 kr
Fortum – 1 573 kr
Ratos – 1 600 kr
SCA – 1 020 kr
NCC – 600 kr
Bonava – 380 kr
Walmart – 91 kr
Telus – 112 kr
Coca-Cola –  664 kr
Ares Capital Corp – 2 706 kr
Pepsico – 670 kr
Gladstone Investment Corp – 83 kr
Digital Reality Trust – 166 kr
Chatham Lodging Trust – 78 kr

Totalt erhållen utdelning för april: 15 481 kronor

Det här är en sänkning kontra förra årets april utdelningar (17 463 kr) med 11,35%. Uselt givetvis och än mer uselt är att jag hade 18 463 kr i erhållna utdelningar 2015. Känns lite trist att ha två år med sänkta utdelningar i april men det har som sagt sina orsaker, mer om det längre ned. Det är också lite trist att både mars och april ger mig utdelningssänkningar kontra förra året. Det ogillas alltid när bombmattan blir svagare.

Ericsson är den primära orsaken i år då de smäckte till med en utdelningssänkning från 3,7 spänn aktien till 1 spänn aktien vilket gav rejält avtryck direkt för utdelningarna i april. Ligger dock kvar i dem men det är ändå oroväckande att de går så dåligt under en brinnande högkonjuktur. Vi får hoppas att skiftet till 5G kommer börja betala sig snart. En annan orsak är att Nolato flyttade utdelningen från april till maj förra året, men det har ju redan påverkat utdelningen förra året så skall inte gnälla över det.

Jag vill såklart gärna att både april och maj betalar en bit över 20 000 kronor i utdelning å det snaraste men jag får spara vidare verkar det som för att nå det målet. 🙂

I övrigt är det utdelningshöjningar både här och där i portföljen och fokuset på amerikanska aktier börjar ge mer och mer resultat för utdelningsbombmattan. Mars och april blir svaga månader i år men alla andra månader bör ge helt ok höjningar kontra förra året.

Totalt har jag nu nått 28 535 kronor i totalt erhållen utdelning. Förra året hade jag nått 27 481 kronor under samma tid så även om Ericssons utdelningssänkning gör att utdelningarna totalt sett inte går så bra så är jag ändå plus om än ej med mycket. Maj kommer bli roligare och förhoppningsvis når jag första gången över 20 papp i erhållna utdelningar.

Hur har det gått för er?

Utdelningssidan är uppdaterad

7 tankar på “Utdelningar april

  1. passivinkomstblog

    Grymm utdelningar trots sänkningen. Jag är nyfiken på GlaxoSmith-bolaget. Påminner väl lite om Unilever mer eller mindre. Fast inriktad mer mot hälsoprodukter. Hur länge har du haft bolaget? Finns det någon tillväxtpotentional i företaget eller har du den mest för utdelningstillväxten?
    Tack för en bra blogg! /PI60

    Gillad av 2 personer

    Svara
    1. Dividendbomber Inläggets författare

      Glaxo är helt fantastiska och bör viktas upp i portföljen. Gillar deras produkter och påminner som du säger om Unilever. De är baserade i London och kaoset efter brexit gör att de troligen kommer tjäna mer på ett lägre pund. Köpte de i augusti förra året. https://dividendbomber.wordpress.com/2016/08/10/dagens-storinkop/ Tillväxtpotentialen är väl inte super men de har haft rätt ok utveckling på sistone. BBC har en del bra kommentarer om den senaste utvecklingen. http://www.bbc.com/news/business-37778672

      Gilla

      Svara
      1. passivinkomstblog

        Tackar för den utförliga informationen, uppskattas!
        Ja jag tror oxå Brexitkaoset kommer att gynna pundet och bolaget i sig. Skulle vara kul att gå på en bolagstämma i London ngn gång. Som sagt kollat länge på dem men äger ännu ingen aktie.
        Ska kolla BBC-länken du angav, alltid lär man sig något 😇
        Tack för inspiration 🙂 /PI60

        Gillad av 1 person

  2. Kaizenliv

    Sensommaren och hösten känns lite roligare när man har en amerikansk bombmatta. De svenska bolagen är så snåla med utdelningar under den tiden och då är det kul med lite Coca-Cola, Procter & Gamble, Pepsi etc.

    Rejäla slantar du håvar in, jag hoppas att jag en dag kommer upp i de där summorna 🙂

    Gillad av 1 person

    Svara
    1. Dividendbomber Inläggets författare

      Hej Kaizen. Absolut! Jag vill verkligen utöka mer så att bombmattan blir mer jämn över året. Det skall bli kul att se juni/juli och aug kontra förra året. Förhoppningsvis utökar jag utdelningarna rejält i år.

      Det har tagit en hel del tid att nå hit, och än tristare är att jag startade så sent. Hade jag startat när jag började jobba vid 22 hade jag pensionerat mig sedan länge. Tiden kommer såklart jobba för dig med. Nu rullar det på bra här men en kvarts miljon är inte illa för en pengamaskin. Till slut blir det som ett självspelande piano. 🙂

      Gilla

      Svara
      1. P

        Det är det som är grejen, hade jag startat med utdelningsinvestering från början och inte för något år sedan så hade det sett riktigt bra ut nu. Sen dessutom sålde jag av allt innan kraschen 2008, väntade länge med att gå in igen för jag var rädd och sen gick jag ur igen 2011 och började utdelningsinvestera först 2015. Hade man som sagt börjat med udelningsinvestering för 10 år sedan och sen köpt sig genom alla åren oavsett nedgångar, ja då hade det sett bra ut nu. Men ligger iallafall på ca 50000 i utdelning om året så får vara nöjd med det. Det rullar ju på iallafall.

        Gillad av 1 person

Lämna en kommentar