Målsättning 2017

savings-goals.jpg

Efter att ha funderat lite under årets första veckor har jag nu bestämt mig för följande mål detta år.

  • Skall nå över 85 000 kronor för helåret i totalt erhållen utdelning innan skatt. All utdelning skall återinvesteras.
  • Skall nå minst 2 000 kronor varje månad i erhållen utdelning innan skatt. Höjer det målet rätt rejält för 2018 om ingen exceptionellt inträffar. Vill ha stadigare och jämnare utdelningskassaflöde. Det skall dock bli kul att se hur mycket utdelning jag kommer få under mars, april och maj. Når jag en ok månadslön (mer än 20 000 i total månadsutdelning) för april och maj?
  • Skall spara minst 120 000 kronor privat. För 2016 nådde jag 180 000 kronor i privat sparande totalt så målet kan vara ett väl defensivt satt mål. Men som jag skriver nedan, det beror på hur min arbetssituation ser ut under året.

Allt ovan bygger på att min jobbsituation ser ut så som den gör idag. Gör den inte det kommer jag troligtvis ta föräldraledigt och kanske tom använda pengamaskinen för att ägna tid åt plutten MR L under året. Dock verkar inte arbetsmarknaden inom IT (där jag verkar inom) verka allt för dålig i Stockholmsområdet för tillfället så det bör inte vara ett problem om min situation förändras. Dock lockar det naturligtvis att ägna mer tid åt MR L nu när han börja växa till sig om jobbsituationen strular till det. Dock gillar jag att arbeta inom området jag verkar inom så förhoppningsvis fortsätter det framöver.

I övrigt känns det bara bra. Pengamaskinen manglar på och jag har redan fått in åtta utdelningar för januari än så länge. Eftersom januari är en av de sämsta utdelningsmånaderna för mig så känns det rätt bra att jag redan är en bit över 2 000 kronor i erhållen utdelning.

I övrigt kommer jag få lite fler gratisaktier snart när Atlas Copco splittas och det nya bolaget ”NewCo” skall noteras. Det verkar vara en logisk affär och jag väntar också på att SCA skall genomföra sin notering utav hygienproduktbolaget.

Vad har ni för mål? Skjuter ni högt eller tar ni konservativt lagda mål?

4 tankar på “Målsättning 2017

  1. Pingback: Långsiktiga sparmål | Dividend bomber

  2. Pingback: Uppdateringar mål 2017 | Dividend bomber

Lämna en kommentar