Uppdateringar mål 2017

mål.jpg

Efter att snart halva året har gått tänkte jag kolla till mina årliga mål som jag satte i början (doh!) på året.

De mål jag satte var följande tre:

  • Målformulering 1: Skall nå över 85 000 kronor för helåret i totalt erhållen utdelning innan skatt. All utdelning skall återinvesteras.Status/utfall juni 2017: Har nått knappt 54 000 kronor i totalt erhållen utdelning. Det kommer verkligen bli på håret att nå 85 000 kronor i total utdelning. Men jag håller tummar och tår att jag lyckas nå upp till målet.
  • Målformulering 2: Skall nå minst 2 000 kronor varje månad i erhållen utdelning innan skatt.Status/utfall juni 2017: Kommer krossa det här målet. Klart redan nu om jag inte storsäljer aktier eller nån enorm börskrasch med påföljande utdelningssänkningar inträffar.
  • Målformulering 3: Skall spara minst 120 000 kronor privat.Status/utfall juni 2017: Målet är krossat å det grövsta. Har sparat undan hela 190 000 bagis redan. Grymt bra jobbat mr. Divdendbomber! 🙂

    Så fett sparande till hösten/vintern blir det inte men skall försöka nå 250 000 kronor i totalt sparande from nu. Riktigt skönt att mangla på så här hårt med sparandet men det har kostat en hel del blod, svett och tårar.

Kort sagt är det bara utdelningsmålet jag är lite osäker på att jag kommer uppfylla av de tre målen jag satte upp i början på året. Men jag hoppas verkligen att jag når 85 000 kronor i år. Om inte så har jag åtminstonde lagt grunden för ett rejält utdelningsbombande för 2018. Att bryta 100 000-kronorsgränsen bör vara helt möjligt för 2018. Och djävlar vad det skall firas då kan jag lova! Kan faktiskt tänka mig att ta ut pengar från pengamaskinen för första gången någonsin (har aldrig hänt) för nån liten middag eller kanske resa.

Hur har det gått för er andra? Är ni på väg att krossa era mål?

7 tankar på “Uppdateringar mål 2017

  1. Snålgrisen

    Har en sida tillägnat mål av olika slag på https://snalgrisen.blogspot.se/p/mal-2017.html och två av målen är redan uppfyllda. Kommer med största sannolikhet att uppfylla de andra också, men det återstår ju att se vid årets slut ;=)

    Sen har vi några inofficiella mål som i och för sig är ganska tramsiga som att ha minst 5000 kr i utdelning varje månad, och detta kommer antagligen också att bli uppfyllt under året. Nästa tramsmål är att ingen årlig eller kvartalsutdelning skall vara mindre än en tusenlapp och ingen månadsutdelning ska vara mindre än en röding. Dessa mål kräver lite mera pengar, men försöker så gott det går avrunda kvartalsutdelarna så de delar ut minst en tusing. Jobbigast är det med lågyeildaktierna (3-5%), där krävs det en hel del kapital för att få ut en tusenlapp i utdelning.

    Gillad av 1 person

    Svara
    1. Dividendbomber Inläggets författare

      I övrigt riktigt bra sparmål ni har. 25 papp varje månad är inte illa! Jag tycker att jag sparar bra men du sparar ju bättre… eller har du med partnerns sparande också? Ah, i så fall ligger vi lite bättre till igen. 🙂

      Gilla

      Svara
      1. Snålgrisen

        Hej!
        Ja då vi båda jobbar heltid och siktar på väldigt hög sparkvot (dvs inte köpa en massa skit vi inte behöver) är det inga problem att spara undan 25000 kr till avanza varje månad. Vi har gemensam ekonomi och lägger bådas löner i en gemensam hög. Hade förmodligen kunnat trycka upp sparandet till 30000 men då riskerar vi att buffertens konto inte blir påfyllt som det ska. Fram till Maj har vi fått in netto 401000 kr inkl utdelningar och haft utgifter på 88152 vilket ger en medelsparkvot på 76% vilket är vad vi klarar av utan att bli asketer. Inkomsterna från jobb är för min del i princip maxade på 42000 kr/månad exkl ev bonusar som senior IT-konsult. Här nere blir lönerna inte högre helt enkelt. I sthlm hade jag inte tagit något jobb under 50000 kr. Man får ju inte glömma att tjänar du över 37000 kr minskar incitamentet ganska rejält att anstränga sig pga marginalskatten på ca 50%. En tusenlapp i lönehöjning ger väl ca 450 kr tillbaka till min plånbok, så varför ska jag göda staten mer än mig själv? Nej tack 🙂

        Gilla

      2. Dividendbomber Inläggets författare

        Din situation är rätt lik min verkar det som. Snyggt sparat hur som helst! I övrigt håller jag med helt. Att jobba extra är som du säger rätt lönlöst. Lite trist dock när jag får 35 spänn i timmen efter skatt när jag jobbar extra som personlig ledsagare pga värnskatten. Gör det inte så ofta längre pga den anledningen.

        Gilla

  2. Häst i sydväst Invest

    Tycker det låter onödigt att ha mål som att det ska vara x kr / månad i utdelning, då investerar du inte i vad du tror på mest, utan på det som råkar ha utdelning i ”rätt” månad. När på året en utdelning sker är ju helt irrelevant, drar man det lite längre så kan utdelningen också vara irrelevant i vissa fall.

    Gillad av 1 person

    Svara
    1. Dividendbomber Inläggets författare

      Till viss del onödigt men å andra sidan har jag nästan alltid minst 15 amerikanska/kanadensiska aktier på köplistan så att skjuta in en viss månad är inte ett större problem.

      Aktier som inte delar ut befattar jag mig helst inte med eftersom avkastningen historiskt är sämre kontra de som delar ut. Men visst finns det guldklimpar som man missar men jag är inte tillräckligt bra för att hitta dem… Kanske en visdom av 20 års misslyckanden på börsen. 🙂

      Gilla

      Svara

Lämna en kommentar