Utdelningar september 22 555 och för helåret en liten bit över 250 000 totalt

Hösten är här och lövhögarna är överallt på gräsmattorna. Kortbrallorna är för länge sedan nedvikta i garderoben och jag hittade tack vare det en del över 10 år gammal öl som har avnjutits på sistone. Kan inte klaga på det.

Pengamaskinen jobbar på även om totalvärdet har havererat totalt och följande slantar har dansat in på kontona under september månad;

T Rowe Price Group Inc – 266 SEK
Logitech International SA – 679 SEK
Vanguard FTSE 250 UCITS ETF GBP Dis – 55 SEK
Vngrd FTSE All-Wld Hgh Div Yld UCITS ETF USD D – 475 SEK
Vanguard S&P 500 UCITS ETF – Dist – 75 SEK
Main Street Capital Corp – 40 SEK
Axfood – 1 613 SEK
Invesco EQQQ NASDAQ-100 UCITS ETF Dist – 138 SEK
Invesco S&P 500 High Div Low Vol UCITS ETF Dis – 219 SEK
Franklin LibertyQ European Dividend UCITS ETF – 227 SEK
Qualcomm Inc – 168 SEK
Autoliv SDB – 346 SEK
VF Corp – 220 SEK
L3harris Technologies Inc – 121 SEK
McDonald’s Corp – 968 SEK
XACT Norden Högutdelande – 3 382 SEK
Main Street Capital Corp – 81 SEK
Realty Income Corp – 53 SEK
Old Republic International Corp – 790 SEK
Old Republic International Corp – 3 437 SEK
STAG Industrial Inc – 65 SEK
EPR Properties – 916 SEK
NorthWest Healthcare Properties REIT – 108 SEK
Consolidated Edison Inc – 170 SEK
Organon & Co – 6 SEK
Clas Ohlson B – 3 900 SEK
3M Co – 929 SEK
Emerson Electric Co – 135 SEK
Microsoft Corp – 261 SEK
Johnson & Johnson – 731 SEK
Walmart Inc – 121 SEK
Pfizer Inc – 151 SEK
Samhällsbyggnadsbo. i Norden B – 888 SEK
Aflac Inc – 129 SEK
Welltower Inc – 326 SEK
Gladstone Investment Corp – 120 SEK
Walgreens Boots Alliance – 251 SEK

Totalt erhållen utdelning för september månad blev 22 555 kronor innan diverse skatter.

22 555 kronor är en höjning kontra förra årets september månad (då jag nådde 16 479 kronor) med 36,87% vilket vi bla får tacka bonusutdelningen i Old Republic och inte minst den sunkiga svenska kronans värde. USD har på ett år ökat med ca 25% någonting vilket gör att de utländska utdelningarna ökat nåt rejält i sek. Dollarn är en bra bit över 11 kronor och frågan är hur det kommer se ut framöver. Räntehöjningarna är här och vi är en isolerad valutaö när omvärlden krigar och kapital söker sig till de större valutorna.

Totalt har jag nu nått 252 255 kronor i totala utdelningar. Att ha en kvarts miljon rullande i intäkter är iaf inte fy skam. Pengamaskinen manglar på även om jag inte tar med valutaeffekterna i kalkylen. Jämför jag med samma tidpunkt förra året (då jag efter september hade nått 154 810 kronor) så är det en höjning på hela 62,94%. Grymt bra såklart men då blundar jag för värdeutvecklingen i portföljen….

Att köpa nu är lite svårt. Vill gärna köpa mer usd/cad/eur men valutan avskräcker. Har på sistone köpt lite SBB och det är nog idiotiskt med tanke på hur kursen ser ut. Utdelningssänkningar kan hägra för ett antal bolag i portföljen om vi kliver in i en recession och mer räntehöjningar i vinter. Dock tror jag att det kan vara läge att bygga på pengamaskinen hårt. När omvärlden lugnar ned sig tror jag vi kan se en del kurslyft igen om recessionen inte blir allt för brutal. Hoppas få fram mer cash att shoppa för i höst/vinter. Castellum har tex över 6% DA och det är inte så vanligt direkt.

Nu är jag iaf på en nivå som gör att jag lite halvdant börjar snegla på FIRE. Jag skulle med mina kostnader idag (nåja, bilen, finvinet och whiskyn undanräknat) klara mig ganska ok. Men jag har sagt förut att jag vill nå lite högre i mina sämre månader (vill gärna ha 20-25 papp minst varje månad och där är jag inte än. Januari och Februari exempelvis är två svaga månader.

Kämpar vidare så får vi se vad som införskaffas härnäst. Det är i svåra tider investeringar långsiktigt är de bästa investeringarna. Jag behöver verkligen snåla in på finwhiskyinköpen om börsen fortsätter kollapsa.

Utdelningssidan är uppdaterad.

4 tankar på “Utdelningar september 22 555 och för helåret en liten bit över 250 000 totalt

  1. Jojje

    Hej
    Håller med om att det känns dyrt att köpa i USD för tillfället.
    Ökade dock i Eli Lilly under månaden.
    Tror det blir bra i det långa loppet.
    Här hemma blev det mest köp i Tele 2 då den dippade under
    hundringen.Fin DA på den under förhoppningsvis lång tid.
    Trevlig helg!
    //Jojje

    Gillad av 1 person

    Svara
  2. Seb

    Hej! om du vill få lite extra inkomster i bl.a. januari, kan du försöka DE000A0F5UH1. Delar ut helt okej och är kanske bra att ha om det nu blir recession eller nåt. //Seb

    Gilla

    Svara
  3. Utdelningssmålänningen

    Varför sikta på att få tillräckliga utdelningar VARJE månad? Är det något vi FIRE-sparare kan så är det att hålla i plånboken. Tycker du borde kunna nöja dig med gå i FIRE när utdelningarna är tillräckliga på årsbasis (med lite marginal).

    Gilla

    Svara

Lämna en kommentar