Utdelningar december och liten årssammanfattning

Gott nytt år alla läsare och hoppas att ni haft det trevligt även fast pandemin har släckt ned all rolig verksamhet. Hoppas att vaccinerna funkar bra och att världen kan återgå till ett någotsånär normalt tillstånd framöver.

Följande utdelningar har slantats in på kontot för december 2020;

Orange SA – 1 994 SEK
VF Corp – 162 SEK
Qualcomm Inc – 107 SEK
Dustin Group – 2 200 SEK
3M Co – 736 SEK
NorthWest Healthcare Properties REIT – 87 SEK
Realty Income Corp – 39 SEK
Mcdonald’s Corp – 698 SEK
Coca-Cola Co – 683 SEK
Main Street Capital Corp – 60 SEK
Old Republic International Corp – 280 SEK
STAG Industrial Inc – 50 SEK
Consolidated Edison Inc – 127 SEK
Microsoft Corp – 95 SEK
International Business Machines Corp – 1 377 SEK
Emerson Electric Co – 107 SEK
Johnson & Johnson – 512 SEK
L3harris Technologies Inc – 71 SEK
EQT – 440 SEK
Epiroc B – 120 SEK
Aflac Inc – 71 SEK
Atlas Copco B – 1050 SEK
Gladstone Investment Corp – 89 SEK
Pfizer – 113 SEK
Fastenal Co -166 SEK
LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton – 41 SEK
Walgreens Boots Alliance Inc – 196 SEK
Vanguard S&P 500 UCITS ETF Dist – 69 SEK
Vanguard S&P 500 UCITS ETF Dist – 44 SEK

Totalt erhållen utdelning för december 2020 blev 11 782 bagis.

11 782 är (såklart) en sänkning kontra 2019 decembers utdelningar. Inte med så mycket dock (-2.54 %) men ändå i linje med många andra månader under året. Totalt har jag nu nått 156 575 för 2020 vilket är långt under målet att nå en bra bit över 200k för helåret. Men nu är det som det är och vi får hoppas att 2021 blir bättre. Att nå över 150k är dock inte så pjåkigt. När det var som värst i mars så trodde jag att det kunde bli stopp på allt vad gäller utdelningar men det tickade på rätt fint ändå. Att svenska aktier stoppade allt gjorde såklart sitt till.

156 575 kronor i utdelning är en 13.74 procentig minskning kontra 2019 då jag nådde 181 519 i totala utdelningar. Ingen jättekatastrof men långt ifrån ett normalt år. Porföljen är snubblande nära sex miljoner och jag får hoppas att vi brakar igenom det om börsen tuffar på med några procents ökning inom kort.

Vad gäller sparande har jag satt in cirkus 320 lök vilket får anses vara rätt godkänt. Det är inget vanligt år men min jobbsituation har sett ok ut. Hoppas kunna spara hårt framöver även om jag köper radhus/hus.

Utvecklingen på mina konton är ungefär 500k plus på helårsbasis. Så givetvis får jag dyngspö av många på Twitter. Är inte ens över 10% plus men kollar man i min gubbtantiga porfölj så är det inte så konstigt. Många blysänken där men jag har börjat så sakteliga att förändra portföljen. Mer Tech (logitech, Microsoft och TIN Ny teknik bla) och mindre skräp. Har ju en rätt ok portfölj för pension redan nu så jag kan komma att investera i mer tillväxt framöver. Räknar ju på att bli minst 120 år…. Hm… kanske får skära ned på whiskyintaget i få fall….

Jag är iaf rätt glad över att ha gått igenom pandemimanglet i mars utan att ta allt för mycket psykologiskt spö när portföljen var ned 40%. Men som sagt. Det här är inget vanligt år. Rätt kul att se utveckligen på många techaktier. Normal logik är satt ur spel men vi får se hur det ser ut under 2021. Riksbankerna fortsätter nog printa pengar så haussen kan fortsätta.

Gott nytt år på er! Hoppas 2021 blir fint för era portföljer.

Utdelningssidan är uppdaterad.

6 tankar på “Utdelningar december och liten årssammanfattning

  1. Kalkyl

    Whisky befrämjar hälsa säger många så kör på med fina droppar. Single, blended o bourbon, olika men ack så goda fast på olika sätt och med helt olika kvalitéer!

    Gillad av 1 person

    Svara

Lämna en kommentar